Dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2021 - 2025

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2021 - 2025 - dokument w wersji pdf

Plan działania Komendy Miejskiej Policji w Zamościu na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2021 – 2025

Podmioty objęte Planem: Komenda Miejska Policji w Zamościu oraz Komisariat Policji w Szczebrzeszynie

Data przyjęcia Planu: 31.03.2021 rok

Podstawa prawna: Zgodnie z ustawą z 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, każdy organ władzy publicznej został zobowiązany do wyznaczenia koordynatora do spraw dostępności. Jednym z zadań koordynatora do spraw dostępności jest przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Działania ujęte w Planie mają na celu zapewnienie dostępności Komendy Miejskiej Policji w Zamościu dla osób ze szczególnymi potrzebami w wymiarze architektonicznym, cyfrowym i informacyjno-komunikacyjnym, w zakresie wskazanym w art. 6 Ustawy.

Działania zawarte w Planie zostały opracowane na podstawie wewnętrznej diagnozy dostępności w wymiarze:

  • architektonicznym,

  • cyfrowym,

  • informacyjno-komunikacyjnym.

W celu realizacji działań Komenda Miejska Policji w Zamościu planuje współpracować z instytucjami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami działającymi na rzecz osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.

Realizacja działań ujętych w Planie, wymagających poniesienia istotnych nakładów finansowych, uzależniona jest od planów remontowych i inwestycyjnych, względów technicznych lub prawnych oraz możliwości finansowych.

 

Rodzaj dostępności - dostępność architektoniczna:

Realizacja przepisów wynikających z artykułu 6 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Komendzie Miejskiej Policji w Zamościu  i jednostce podległej poprzez:

  • Zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków,
  • Instalację urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń z wyłączeniem technicznych,
  • Zapewnienie informacji na temat rozkładu dostępnych dla interesanta pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,
  • Zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w artykule 2 punkt 11 Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
  • Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji z budynku w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia,
  • Sporządzanie raportów z realizacji zadań na rzecz zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, przypisanych w przedmiotowym planie działania i Decyzji numer 91/2020 Komendanta Miejskiego Policji w Zamościu z dnia 13 października 2020 roku w sprawie powołania zespołu do spraw zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; terminy sporządzania raportów: co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku i/lub doraźnie według potrzeb na wniosek Koordynatora do spraw dostępności w Komendzie Miejskiej Policji w Zamościu

W indywidualnym przypadku, jeżeli Komenda Miejska Policji w Zamościu i/lub jednostka podległa nie są w stanie, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, zapewnić dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zobowiązane są zapewnić tym osobom dostęp alternatywny zgodnie z artykułem 7 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Okresy sprawozdawcze:

Co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku.

Komórki/jednostki realizujące zadania:

Zespół do spraw dostępności powołany Decyzją numer 91/2020 Komendanta Miejskiego Policji w Zamościu z dnia 13 października 2020 roku w sprawie powołania zespołu ds. zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Komendant Komisariatu Policji w Szczebrzeszynie.

Uwagi:

Zadanie realizowane zgodnie z zakresem merytorycznym poszczególnych komórek/jednostek.

Rodzaj dostępności - dostępność cyfrowa:

Realizacja przepisów wynikających z Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych w porozumieniu z Komendą Wojewódzką Policji w  Lublinie poprzez:

  • Instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia,
  • Zapewnienie na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności w postaci pliku elektronicznego, zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania,
  • Sporządzanie raportów z realizacji zadań na rzecz zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, przypisanych w przedmiotowym planie działania i Decyzji numer 91/2020 Komendanta Miejskiego Policji w Zamościu z dnia 13 października 2020 roku w sprawie powołania zespołu do spraw zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; terminy sporządzania raportów: co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku i/lub doraźnie według potrzeb na wniosek Koordynatora do spraw dostępności w Komendzie Miejskiej Policji w Zamościu,

W indywidualnym przypadku, jeżeli Komenda Miejska Policji w Zamościu i/lub jednostka podległa nie są w stanie, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, zapewnić dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zobowiązane są zapewnić tym osobom dostęp alternatywny zgodnie z artykułem 7 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Okresy sprawozdawcze:

Co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku.

Komórki/jednostki realizujące zadania:

Zespół do spraw dostępności powołany Decyzji numer 91/2020 Komendanta Miejskiego Policji w Zamościu z dnia 13 października 2020 roku w sprawie powołania zespołu do spraw zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Komendant Komisariatu Policji w Szczebrzeszynie.

Uwagi:

Zadanie realizowane zgodnie z zakresem merytorycznym poszczególnych komórek/jednostek.

Rodzaj dostępności - dostępność komunikacyjno-informacyjna:

Realizacja przepisów wynikających z Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami poprzez:

  • Zapewnienie obsługi z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w artykule 3 punkt 5 Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu on-line do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje,
  • Zapewnienie na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z właściwymi komórkami Komendy Miejskiej Policji w Zamościu w formie określonej w tym wniosku (artykuł 31 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami),
  • Publikacja na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Komendy Miejskiej Policji w Zamościu informacji o osobach odpowiedzialnych za realizację Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  • Publikacje na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Komendy Miejskiej Policji w Zamościu raportu dostępności opracowanego przez Koordynatora dostępności Komendy Miejskiej Policji w Zamościu zgodnie z artykułem 11 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  • Sporządzanie raportów z realizacji zadań na rzecz zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, przypisanych w przedmiotowym planie działania i Decyzji numer 91/2020 Komendanta Miejskiego Policji w Zamościu z dnia 13 października 2020 roku w sprawie powołania zespołu do spraw zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; terminy sporządzania raportów: co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku i/lub doraźnie według potrzeb na wniosek Koordynatora do spraw dostępności w Komendzie Miejskiej Policji w Zamościu.

W indywidualnym przypadku, jeżeli Komenda Miejska Policji w Zamościu i/lub jednostka podległa nie są w stanie, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, zapewnić dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zobowiązane są zapewnić tym osobom dostęp alternatywny zgodnie z artykułem 7 Ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Okresy sprawozdawcze:

Co 4 lata, najpóźniej do dnia 31 marca danego roku.

Komórki/jednostki realizujące zadania:

Zespół do spraw dostępności powołany Decyzją numer 91/2020 Komendanta Miejskiego Policji w Zamościu z dnia 13 października 2020 roku w sprawie powołania zespołu do spraw zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Komendant Komisariatu Policji w Szczebrzeszynie.

Uwagi:

Zadanie realizowane zgodnie z zakresem merytorycznym poszczególnych komórek/jednostek.

Plan sporządziła/opracowała: starszy aspirant Dorota Krukowska - Bubiło

 

 

Metryczka

Data publikacji : 31.12.2020
Data modyfikacji : 31.03.2021
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Zamościu
Osoba udostępniająca informację:
Dorota Krukowska-Bubiło
Osoba modyfikująca informację:
Dorota Krukowska-Bubiło
do góry